"יהדות המעמקים" - על קצה המזלג

במציאות של קסם הכל אלוהי, הכל מקודש, הכל נוכח. כזו היא החויה הכוהנית בתוככי משכן הויה, העולם. השכינה שרויה בכל. אנו טובלים בהויה האלוהית, מתוודעים אליה ומשרתים אותה.

הכהונה הקסומה הינה אישית ולא היררכית ומעוצבת מתוך ראייה ביקורתית, פתוחה והוליסטית. היא מורכבת המון מסמליה ושפתה של הכהונה העברית לאור המסורות השונות שהתפתחו ביהדות והיא משלבת גם מוטיבים ודרכים של קסם מתוך כהונות פגאניות ואחרות תוך הענקת דגש על תירגול מדיטטיבי בהשראת הבודהיזם ועל תובנות פסיכולוגיות מודרניות בחקר המיתוסים והארכיטיפים.

בדרך כלל נתפסת היהדות כדת רציונלית ומופשטת. השאיפה שלי היא לתת ביטוי ליהדות אחרת, יהדות מעמקים, שבה רוח לא נפרד מהחומר, שבה יש פתיחות לדמיון, למיתוסים ולעבודה רוחנית עם עוצמות הטבע, שבה לא הלמדנות ולא המצוות עומדות במרכזה אלא חויית הנוכחות, המגע המוחשי עם הויה. האלוהות השרויה בכל.

מי אני?

ריקות. נוכחות. מיתולוגיות. אגדות וסיפורים. פסיכולוגיה של המעמקים. כהן אלכימאי בהתהוות...

יום שישי, 11 ביולי 2008

קסם אמיתי

זה זמן אני מגלה עניין רב בפאגניות, במיוחד בגירסתה המודרנית. תפיסת עולם שמקדשת את הטבע, שרואה את האלוהות כמזוהה עם העולם, שמכירה בכוח המאגיה וניצול הכוחות המצויים במציאות הטבעית כדי לממש יכולות אנושיות ורוחניות. אני אישית פחות מתחבר למאגיה של לחשים או כזו שמבוססת על איסוף זנבות של לטאות... ויותר מזדהה עם עבודה מאגית טבעית פסיכולוגית של שימוש סימבולי ביסודות פיזיים בתור עבודה רוחנית. הרבה זמן אני מצר על כך שהאלהת הטבע והשימוש במאגיה אינם נחלת היהדות, לפחות בפרשנות המרכזית שלה. זוהי אולי גם המוטיבציה העיקרית שלי לתת להם לגיטימציה יהודית כחלק מעולם כהונה אלטרנטיבי. אבל אינני יכול שלא להודות למסורות המרכזיות של היהדות שתמיד מחזירות אותי לפרופורציה מתאימה ומזכירות לי את הבעייתיות שיש במאגיה או בהאלהת הטבע. סיפורו של בלעם בן בעור , הנקרא בשבת זו, הוא אולי המניפסט האנטי-מאגי החריף ביותר שמובא בתורה. בלעם הוא הקוסם האולטימטיבי, השולט בכל רזי הבריאה, היודע להשתמש בכוחות המציאות בצורה מקסימלית , המומחה הבכיר של עולם הנחשים והקסמים. ככזה הוא משמש כנציג מטעם בלק המואבי לקלל את ישראל ולהכניעם. לאורך כל הסיפור אני מזהה רעיון מרכזי אחד: בלעם לא יכול לעשות מה שהוא רוצה. ההוראות שהוא קורא מתוך ספר הקסמים אין להן כמעט שום ערך אם יהוה לא ירצה שיצליחו. בלעם עובר סידרת חינוך. הוא מנסה להשתמש בכל הטכניקות שלמד שאמורות להשפיע. הוא בא מכיוון כזה. מכיוון אחר. מנסה את השיקוי ההוא וההוא. אבל שום קללה לא מצליחה. להיפך דווקא ברכה יוצאת מפיו. בלעם וכל הכוחות שמגוייסים לעזרתו הינם בשליטתו של יהוה. הפארודיה הגדולה מהכל מוצגת באמצעות האתון. אפילו חמור יכול לראות את אלוהים ויכול לדבר אם רק יהוה ירצה בכך בה בשעה שגיבור הקסמים כלל לא רואה דבר. האדם המאגי בטוח שחוקי היקום נהירים לו ושרק אם יפעל לפיהם אז ישתנה דבר. למאגיה פנים וצורות רבות. היא יכולה להתבטא בצורה הפופולרית של כשפים וקמעות, היא מגולמת גם בציות לחוקים של סידור המיטה של הפנג שווי ותורות מזרחיות נפוצות אחרות והיא אפילו מתבטאת בהערצה עיוורת לחוקים מדעיים. גם מדע או טכנולוגיה הינם מאגיה כאשר הם נתפסים כדרך בלעדית לשליטה על המציאות וניצול שלה. בבסיס כל התאוריות האלה עומדת הערצה לחוקיות. 'כימות' של העולם וקיטלוג טכני של תופעות וכוחות הפועלים בו. פרשת בלק לועגת לתפיסה הזו. היא אנטי-מאגית. היא נגד העמדת החוקיות המובנת מאליה כבסיס רוחני. היא מזהה בכך תפיסה אגואיסטית, דטרמיניסטית וחסרת ערך רוחני אמיתי. מה האלטרנטיבה למאגיה אם כן? הנביא מיכה מציג אותה במילים מקסימות:

(פרק ה':)... יא וְהִכְרַתִּי כְשָׁפִים, מִיָּדֶךָ; וּמְעוֹנְנִים, לֹא יִהְיוּ-לָךְ. יב וְהִכְרַתִּי פְסִילֶיךָ וּמַצֵּבוֹתֶיךָ, מִקִּרְבֶּךָ; וְלֹא-תִשְׁתַּחֲוֶה עוֹד, לְמַעֲשֵׂה יָדֶיךָ... (פרק ו':) ה עַמִּי, זְכָר-נָא מַה-יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב, וּמֶה-עָנָה אֹתוֹ, בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר--מִן-הַשִּׁטִּים, עַד-הַגִּלְגָּל, לְמַעַן, דַּעַת צִדְקוֹת יְהוָה. ו בַּמָּה אֲקַדֵּם יְהוָה, אִכַּף לֵאלֹהֵי מָרוֹם; הַאֲקַדְּמֶנּוּ בְעוֹלוֹת, בַּעֲגָלִים בְּנֵי שָׁנָה. ז הֲיִרְצֶה יְהוָה בְּאַלְפֵי אֵילִים, בְּרִבְבוֹת נַחֲלֵי-שָׁמֶן; הַאֶתֵּן בְּכוֹרִי פִּשְׁעִי, פְּרִי בִטְנִי חַטַּאת נַפְשִׁי. ח הִגִּיד לְךָ אָדָם, מַה-טּוֹב; וּמָה-יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת, עִם-אֱלֹהֶיךָ.

לא קורבנות , לא טכניקות פולחניות. לא פעולות מדעיות או כמו-מדעיות. רק משפט, חסד וצניעות. כל כך פשוט, כל כך אנושי. אגב, סוף פרשת בלק מעידה למעשה כי בלעם הבין את הפואנטה. מה שיפיל את ישראל זה לא קסם כזה או אחר, זה לא נחשים. זה פשוט עבירה על חוק מוסרי פשוט. זנות עם בנות מואב נשמע מעולה. ואכן היא זו שגרמה למגפה גדולה. הכח האמיתי נמצא במוסר. ביחסי אנוש תקינים. קודם כל.
אני מעריץ ומוקסם עד היום מהעוצמה הנבואית, מהבשורה האנושית שלה. אני גם מכיר בבעיות הנלוות לה ואינני מזדהה עם השלילה הגורפת שלה את המאגיה והפולחן. אני אפילו חושב שהיא אחראית , בהפוך על הפוך, לאגואיזם ולהתרוקנות רוחנית שמלווה את המונותאיזם מתוך ההתרחקות מקדושת הטבע ועוצמותיו. אבל כרגע אני מבקש לעמוד על תרומתה באיזון שלנו ככוהנים, כמי שכן מכירים בערך העבודה עם הטבע, עם הממשות המקודשת. תמיד לזכור מה באמת חשוב. תמיד להעמיד טפל מול עיקר. אהבת חסד והצנע לכת. זוהי מאגיה רצינית. זהו קסם אמיתי.

3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

על זה אין לי מה לפלסף, פשוט מסכימה

אנונימי אמר/ה...

בעבודה עם כישוף, ראוי שהאדם יהיה מודע לכוחות הפועלים, וליחסים ביניהם. כשאני רוצה לבצע כישוף, אני קודם כל מדברת עם האלה. במארג המציאות הגדול, האלה (כוחות הטבע, האלים, וכו') מניעים את הזרמים, ומה שאני הקטנה יכולה לעשות הוא לבקש יפה, ואולי להטות איזה זרם קטן לכיוון קצת שונה... אבל לעולם לא נגד הזרם, לעולם לא בניגוד לדרך הטבעית בה נע המארג.

נראה שבלעם הוא מכשף מכובד, הוא מכיר את הכוחות, ומתייעץ עם האל בכל מה שהוא עושה (אני לא מאמינה שהיה קורא להם בשמו של אלוהי היהודים, הוא הרי פגאני, אבל זה התנ"ך וזה מובן שיש כאן נסיון להאדיר שוב את שמו של יהוה). כשקראתי את הסיפור עליו ראיתי מכשף אמיתי - הוא יודע מהצעד הראשון שכל שהוא עושה הוא לשרת את האל, ולכן פשוט שואל את האל כל הזמן מה צריך לעשות, ויודע שזה הדבר הנכון לעשות. למרות שהאנשים מסביבו מנסים לבקש ממנו לעשות דברים אחרים, בלעם לא נופל במלכודת ה"מגיה החלשה" וה"אני כל יכול", הוא יודע שהוא לא לבד. שכל מה שהוא עושה צריך להיות בהתאמה לכוחות הגדולים יותר, ולכן עושה בדיוק מה שאלוהים אומר לו, למרות בקשות האנשים. אני בכלל לא רואה כאן "סדרת חינוך" לבלעם אלא להפך, "סדרת חינוך" לאנשים (בלק בן ציפור לדוגמא) שחושבים שמכשף יכול לקסום להם גם רצונות שלא מסתדרים עם המארג הגדול. כמובן שעוד משהו מאוד בולט כאן הוא ההאדרה של האל היהודי והאזהרה שלא לנסות לעבוד נגדו, אבל היא לא מופנית כלפי בלעם אלא כלפי בלק - או בהשאלה כל מלך של עם אחר. מעיין סיפור הרתעה לעמים שחושבים להשתמש במכשפים שלהם נגד עם ישראל.

בן אדם ואדמה. אמר/ה...

זוהי צורת קריאה בהחלט מעניינת שלא חשבתי עליה, שחר. אני שמח לשמוע אפשרות שהפרשה בעצם מגדירה מהו כישוף טוב (עם האל וזרם המציאות) ומהו כישוף רע (נגד הזרם). מעניין. כסיוע לכך אנו מוצאים בפרשה העוקבת לבלעם, פרשת חוקת, שני אירועים מאגיים לכל דבר: 1. משה עושה נחש נחושת שההסתכלות עליו מרפאת את כל מי שהוכש 2. הרמת ידיו של משה והורדתם במלחמה מול עמלק כגורם מיידי לנצחון או תבוסה במלחמה. כדאי לקרוא בפסוקים. בהחלט יש פה אמירה ברורה בדבר היכולת של אקט פיזי-רוחני מסויים לגרום לשינוי במציאות. זוהי מאגיה במייטבה. לחז"ל במסכת תענית ממש לא היה נוח עם זה. הם העדיפו להעצים את הקו האנטי-מאגי ותמיהתם הידועה גורסת: הייתכן שידי משה עשו מלחמה?? ברור שלא. (מזכיר לי את ההוכחה שיעקב אבינו הלך עם שטריימל שהרי נאמר 'ויצא יעקב' איך אפשר לומר שיעקב יצא מהבית בלי שטריימל...?) לפי חז"ל הידיים המורמות שימשו רק כאמצעי להתעוררות ישראל לאביהם שבשמיים. וכך גם הנחש: וכי הוא ממית ומחייה?? אלא הוא רק סימן חיצוני כדי לעורר אמונה פנימית. בהקשר ידיו של משה יש פרשנות נוצרית מקורית במיוחד לפיה הרמת ידיו של משה סימלה למעשה את צורת הצלב וזה מה שגרם להושיע. נסו בבית מול המראה... בכל מקרה, אני כדרכי מזדהה עם שני אופני הקריאה. אני בעד מאגיה ואני גם נגדה. ועבורי כל צד מאזן את חבירו. יש חשיבות לעשיה המדוייקת, להכרת כוחות המציאות והעצמה שלהם כדרך התפתחות אך יש גם להיזהר מלשכוח שהם כלים ולא תכלית כשלעצמה שהופכת את המאגיה לטכנית מיסודה.זהו גם המתח שבין נבואה לכהונה, ואכמ"ל.